Hier moet je op letten bij een tweedehandskart
Als je competitief kartracen wilt gaan doen, word je geconfronteerd met twee opties: nieuw of gebruikt kopen. Net als bij het kopen van een gebruikte kart, zijn er een paar dingen waar je altijd op moet letten voordat je de deal sluit. Veel van deze factoren kunnen anders zijn dan bij het kopen van een tweedehandskart, net als bij het afsluiten van een autoverzekering. Onderstaand vind je een paar factoren waar je zeker op moet letten bij het kopen van een tweedehandskart!
Racegeschiedenis
Dit hoeft niet per sessie een uitsplitsing te zijn van elke keer dat de kart de baan opgaat, maar als de verkoper bereid is je te vertellen hoeveel ze met de kart hebben gereden en waar, kun je zien hoe de kart het deed. Bij het opzoeken van resultaten ben je niet zozeer bezig met hoe snel de verkoper was; je wilt gewoon zien hoe vaak ze DNF hebben en als ze je willen vertellen waarom. Dit is een zeer eenvoudige manier om het frame te controleren om te zien of de kart ooit zo erg is gecrasht dat het frame verbogen was en weer moest worden rechtgetrokken.
Scheuren
In tegenstelling tot auto's hebben karts geen veersystemen. Dit betekent dat het metalen frame alle druk van bochten en impact moet weerstaan. De metalen buis moet letterlijk buigen en tijdelijk buigen om door de hoeken te draaien. Hoewel de frames voor dit soort belasting zijn gebouwd, kan hard contact met andere karts of barrières ervoor zorgen dat de buizen barsten of buigen. Wanneer een frame barst, vaak zelfs met een goede las om het metaal te repareren, zal de kart nooit meer dezelfde bocht maken. Scheuren op frames verminderen de waarde van de kart aanzienlijk, let hier dus goed op.
Bestuurder
In racekarts wordt alles gebouwd en afgesteld rond de bestuurder. De lengte en het gewicht van de bestuurder bepalen zijn/haar zitpositie. De stoelen zijn ook niet makkelijk verstelbaar. Er zijn vier delen van het frame van de kart die reiken om te worden vastgeschroefd aan een kuipracestoel, en de pedaalafstand, hoewel enigszins instelbaar, is ook erg stijf. Als de bestuurder van de kart die je wilt kopen aanzienlijk korter, breder, dunner of langer is dan je bent, zul je hoogstwaarschijnlijk een andere stoel moeten kopen en deze op een andere locatie moeten laten installeren. Houd hier rekening mee bij het kopen van een tweedehandskart!
Framebeschermer
Zoals eerder vermeld, hangt het vermogen van de kart om veilig en goed te rijden sterk af van de staat van het metalen frame. Kartframes zitten heel dicht bij de grond en vaak kan de onderkant van het frame worden afgeschoren door de kart die langs de stoep schraapt. Bijna alle kartwinkels bieden framebeschermers aan, dit zijn platte stukken rubber die aan de laagste delen van het frame worden bevestigd. Deze beschermers zullen het eerste zijn dat de grond raakt in plaats van het metaal zelf, dus ze beschermen het frame tegen beschadiging om het in goede staat te houden.