Wanneer moet je een distributieriem vervangen?

De distributieriem van een auto is een getande riem, die de krukas van de motor met de nokkenassen verbindt en de timing regelt van het verbrandingsproces. Zonder een werkzame distributieriem kan een motor niet draaien. De riemen zijn doorgaans vervaardigd van een uiterst sterk rubber of kunststof waarin koorden zijn verwerkt, die zijn verstevigd met nylon. Een distributieriem is aan hoge stress onderhevig, terwijl hij de motor draaiende houdt en ervoor zorgt dat de kleppen van de cilinderkop precies op tijd openen en sluiten. 

Versleten distributieriem: de gevolgen
Alhoewel hij erop gemaakt is om een lange tijd mee te gaan, zal hij op den duur verslijten en moet het onderdeel tijdig worden vervangen voordat het slipt of scheurt. De gevolgen van een defecte riem zijn ernstig. Behalve dat de motor niet meer draait, kan een kapotte distributieriem resulteren in verbogen of gebroken kleppen en ernstige schade aan de cilinderkop. Moderne auto's leggen wel zo'n 100.000 km af voordat de distributieriem moet worden vervangen. Bij oudere auto's ligt dit interval bij 60.000 km. Het is belangrijk dat je met het oog hierop de gebruikershandleiding van je auto naslaat op de aanbevelingen van je autofabrikant.

Distributieriem foto genomen van autodoc.be

In sommige motoren wordt de waterpomp door de riem aangedreven. Wanneer dit het geval is, wordt gelijktijdige vervanging van beide onderdelen aanbevolen. Dit geldt overigens ook voor de spanner van de distributieriem.  

Versleten distributieriem: de tekenen
De distributieriem is omgeven door zijn eigen behuizing en dit maakt het lastig om hem zelf te checken. Er is geen duidelijk teken dat de distributieriem defect aan het raken is. Wanneer hij het laat afweten, gebeurt dit meestal heel plotseling. Wanneer je auto in plaats van een distributieriem een ketting heeft, veroorzaakt deze een hoop lawaai wanneer hij losgeraakt is. Als hij breekt, hoor je dat. Alhoewel het moeilijk is om een visuele inspectie uit te voeren, zijn er toch een aantal tekenen die wijzen op problemen met de distributieriem. 

De motor draait ruw of vertoont ontstekingsfouten. Een versleten riem heeft invloed op de timing van de motor en veroorzaakt mogelijkerwijs ontstekingsfouten. Wanneer de riem versleten is of slapper wordt, gaat hij slippen en laat cilinderkleppen vroeger openen en sluiten dan eigenlijk zou moeten. Wanneer de timing niet klopt, draait de motor onregelmatig, als hij überhaupt al draait. Ontstekingsfouten zijn tekenen waarop zo snel mogelijk dient te worden gereageerd om ernstige motorschade te voorkomen. 

Tikkende of klikkende geluiden in de motor.  Wanneer de distributieriem verslijt, kan hij een tikkend of klikkend geluid in de motor veroorzaken. Dit geluid kan een aanwijzing zijn voor een lage oliedruk, hetgeen de distributieriem kan beïnvloeden. De spanner die de riem strak houdt, wordt door de motorolie onder druk gehouden. Wanneer dit element geen oliedruk krijgt, raakt de riem los en kan hij van de poelies aflopen en / of breken. Wanneer de nokkenassen niet van voldoende oliedruk worden voorzien om behoorlijk te functioneren, kunnen ze ook vastlopen waardoor de distributieriem kan breken.

Piepende geluiden. Jankende of piepende geluiden kunnen optreden bij het optrekken, afremmen of stationair draaien. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor deze geluiden. Alle betekenen ze dat er moet worden gerepareerd. Is de oorzaak een versleten distributieriem, kan dit beter zo gauw mogelijk worden gecheckt.

De motor start niet. Wanneer de distributieriem volledig scheurt, start de auto niet. De starter treedt wel in werking, maar de auto slaat niet aan. Hij probeert het niet eens. Je  hoort helemaal niets. 

Vervanging: beter naar de garage
De vervanging van een distributieriem is een tamelijk ingewikkelde aangelegenheid en je moet over behoorlijk wat ervaring als monteur beschikken, wanneer je dit zelf ter hand wil nemen. De montagepositie kan verschillen. Het verwijderen van verschillende onderdelen is vaak nodig. Tevens is er speciaal gereedschap vereist voor het ontkoppelen van de krukas en de nokkenas. De span- en geleiderollen moeten tevens worden vervangen. Bij de montage is het zaak, te letten op de juiste spanning maar ook de juiste draairichting. Een bevoegde werkplaats, zoals een BOVAG-garage, is in principe de juiste plaats voor deze reparatiewerkzaamheden.

Informatiebronnen voor het artikel:
https://www.autodoc.be/info/distributieriem-vervangen-wat-de-vervangingsinterval-en-wat-de-prijs-voor-vervanging
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/auto-onderdelen/distributieriem