Sponsordeals tussen (online) casino’s en F1-teams

Formule 1-rijden is een geweldige sport die wereldwijd miljoenen kijkers trekt en aantrekkelijk is voor verschillende soorten sponsors. Over de jaren heen zijn casino’s een vast type sponsor geworden in de F1-wereld.

Casino’s als sponsors over de jaren heen

De eerste keer dat een F1-race gesponsord werd door een casino dateert uit de jaren 1970. Toen werd de Grand Prix van Monaco gesponsord door de Franse casinogroep "Barriere". Daarmee was het startschot gegeven en begonnen ook andere casino's F1-races te sponsoren. In de jaren 1990 kenden de samenwerkingen tussen F1-races en casino's een enorme groei en dat is vandaag de dag niet anders.

PokerStars, CasinoScout en Stake als voorbeeld

Een voorbeeld is het huidige meerjarige contract tussen Red Bull Racing en PokerStars, een wereldwijd toonaangevend online gok- en entertainmentmerk, in de aanloop naar het Formule 1-seizoen in 2022. De sponsor verschijnt op de RB18-wagens en de racepakken en is gericht op het groeiende publiek in de Formule 1. Daarnaast is de samenwerking tussen het Nederlandse casino CasinoScout.nl en Spyker ook bijzonder. Het team was niet lang actief in de Formule 1, maar wist wel de harten van velen racingfans te veroveren. Het logo van CasinoScout.nl was tijdens de samenwerking zichtbaar op de F1-auto en in de paddock van de Formule 1.

Een andere interessante samenwerking is die tussen Stake.com en Alfa Romeo Sauber. Het meerjarige partnerschap heeft tot doel de bekendheid van Stake te vergroten, zodat het merk zijn fanbase kan diversifiëren. Stake zal de fans van Alfa Romeo F1 Team Stake ondersteunen door naast de F1-kalender een kalender met wereldwijde belevenissen en evenementen te creëren.

Voordelen van casinosponsoring in F1-races

Zowel voor de F1-teams als voor casino's is dit type samenwerking interessant. Een van de belangrijkste voordelen is de financiële steun die ze bieden aan de raceteams en de organisatoren van evenementen. Formule 1 is een dure sport en casinosponsoring kan helpen een deel van deze kosten in evenwicht te brengen.

Voor de casino’s zijn deze samenwerkingen dan weer interessant om hun naamsbekendheid te vergroten. F1 is een sport die wereldwijd populair is en de casino’s dus een groot bereik biedt om nieuwe klanten aan te trekken. Daarnaast geeft het hen ook de mogelijkheid om in contact te komen met fans en potentiële klanten tijdens evenementen en meet-and-greets.

Kritiek op de samenwerking tussen casino’s en F1-teams

Volgens sommigen kunnen deze sponsordeals echter een negatieve invloed hebben op het imago van Formule 1, de auto- en kartsport. Zo is de samenwerking met online casino’s bijvoorbeeld niet aantrekkelijk voor fans die enkel geïnteresseerd zijn in de pure sport en haar technische aspecten. Verder is er ook kritiek gekomen op het promoten van gokken op F1-races vanuit een ethisch oogpunt.

Hoewel F1-races voornamelijk door volwassenen worden bekeken, bestaat het risico dat kinderen en jongeren die de sport volgen aan gokken worden blootgesteld. Het is dan ook belangrijk om verantwoorde gokpraktijken te bevorderen en een sociaal verantwoorde samenwerking te creëren die de groei van de sport ondersteunt en tegelijkertijd de belangen van jongere fans, teams en gemeenschappen beschermt.

 

Nieuwe reactie toevoegen